else if 3.0 på flaska

Igår tappade jag upp else if 3.0 imperial stout på flaska efter en tids lagring med lite ekchips. Lite är väl något av en underdrift, det blev till slut 150 g totalt jämfört med ursprungliga 60! Jag tyckte nämligen inte att jag fick tillräcklig effekt och efter att ha smakat en av Emirs öl som hade riktigt fin ek-doft (efter lagring med just 150 g) bestämde jag mig för att ösa på lite. ”Ingen minns en fegis” som Emir skulle ha sagt.

IMG_0508

För att inte få med några ekflisor i flaskorna tappade jag över till tapphinken genom en sil. Bara några få flisor tog sig igenom tappkranen men här är sen samma sil med all ek som blev kvar i jäshinken.

IMG_0544

Ölen hade jäst ett par punkter till och stannade på og 1.025 vilket tillsammans med rom och kolsyrejäsning innebär 11.8%. Lite starkare än planerat, trodde att den skulle stanna kring 1.030.

IMG_0536

IMG_0531


5 responses to “else if 3.0 på flaska

  • lokkebrewing

    Snyggt! Alltid lika roligt att följa dina bryggningar! Är du inte rädd att oxidera ölet vid ”flisrensningen”? Har börjat fundera att tillsätta ek själv i en kommande bryggning men funderat kring ett enkelt sätt att filtrera bort den vid tappning då jag gärna vill ha den lös..

    • Hannes

      Nja jag tror inte det blir så stor skillnad faktiskt pga silen. Omtappningen i sig är nog värre, men oroar mig inte så mycket, känns som att tunga mörka öl är rätt motståndskraftiga mot syre.

      Sen ska ju merparten av denna drickas upp relativt snart på sm dessutom, så om lite extra syre snabbar upp åldrandet kanske det tillomed kan vara positivt.

  • Olle

    Hur jäser du kolsyra på en öl som är 11,8%?

  • Emir

    Omnipolo killar tappar alltid om till ‘tapphink’ så jag tog efter det och inte heller har märkt något oxidering (än så länge 🙂 )

Lämna en kommentar